3602

Akustisk Monitorering

Med Akustisk Monitorering og en ny organisering af nattevagten skaber vi mere tryghed for både borgere og medarbejdere. Det digitale tilsyn gør det muligt at reagere hurtigt – og kun når der er behov.

42

Kommuner

111

Teknologier testet

15

Lande

3800

Med en Akustisk Assistent får borgerne ekstra tryghed og støtte om natten

Ved at kombinere en teknologi med en organisatorisk ændring, har vi skabt en ny tilgang til hvordan en nattevagt fungerer. Nattevagten ændrer sig fra at være punkt-tilsyn til at være tilsyn efter behov. Der bliver altså en langt større tryghed for de borgere, der får en Akustisk Assistent til at hjælpe til.

Akustisk Monitorering er en lille enhed, der er fastgjort til væggen hos en borger, og måler lydniveauet i et rum. Når lyden overskrider en grænse, sendes en notifikation til en operatør, der sidder på afstand. Operatøren kan her lytte live til lyden i rummet og vurdere situationen. Hvis beboeren har brug hjælp sender operatøren en kollega. Hvis der ikke er grund til bekymring, vil beboeren ikke blive forstyrret og oplever en mere uforstyrret søvn. Der etableres et kollega-samarbejde mellem operatøren og den lokale fysiske nattevagt.

Fordelene ved at bruge en Akustisk Assistent er mange. Som ny kollega kan du få ekstra tryghed ved at lade kollegaen på afsted lytte med, hvis du oplever at være i en utryg situation. Borgerne får en helt anden tryghed og støtte ved at skabe et digitalt tilsyn med en Akustisk Assistent i tæt samarbejde med en lokal nattevagt.

Se film om en Akustisk Assistent her
AM
Akustisk Monitorering i Haderslev

Vi har skabt digitalt tryghed og støtte om natten

I Haderslev kommune er Akustisk Monitorering installeret hos 43 borger på 3 forskellige bosteder i kommunen. Målgruppen er borgere, der lever med et psykisk eller fysisk handicap.

Udover en ny teknologi er der afgørende at få skabt en ny arbejdsgang med nye roller. Der er etableret et samarbejde mellem en kollage på afstand – en operatør – og den traditionelle fysiske nattevagt.

Der er indtil nu ansat 2 operatører som skiftes til at varetage monitoreringen på afstand. Alle bostedernes nattevagter er oplært i systemet, og bruger det ved de borgere som har givet samtykke.

Et stærkt fokus på arbejdsgang, oplæring, nærværende træning, og hurtigt hjælp ved problemer har skabt en god implementering. Vi har brugt tid på sammen med medarbejdere til at designe arbejdsgange og træne den sammen med dem. Operatørerne har fået en helt særlig rolle med at hjælpe nattevagterne til at bruge systemet, og sikre at alt køre.

Et samarbejde, der allerede har skabt de første gode eksempler på hvad digital tryghed og støtte kan.

Kolding4
Fra dem der gør forskellen!

En studerende, der bor på Treloar’s kollegiet, plejede at vælge at have døren åben om natten, da hun vidste, at personalet skulle tjekke til hende hver time, og det vækkede hende, hvis de skulle åbne døren. Da Treloar’s indførte Akustisk Monitorering, var hun ovenud lykkelig, fordi hun nu kunne sove med døren lukket, tryg i visheden om, at personalet kunne tjekke til hende via Akustisk Monitorering. 

- Ansat på Treloar’s kollegiet, England.

Den anden aften faldt en af vores beboere i AL (assisted living – plejebolig med støtte) alvorligt. Herren havde ikke sit nødkald på sig, men den Akustiske Assistent opfangede straks hans råb om hjælp. Vi nåede hurtigt frem til ham og fik ham i en ambulance. Han er nu tilbage hos os og i SN (skilled nursing – specialiseret sygepleje), hvor han er i gang med rehabilitering og bliver bedre dag for dag.
Selvom vi selvfølgelig helst vil forebygge fald, er det mere udfordrende i AL, hvor beboerne er mere selvstændige. Jeg er dog 100 % sikker på, at situationen ville have været meget værre, hvis vi først havde fundet ham på vores runde – det kunne have været flere timer senere, og i dette tilfælde ville udfaldet have været helt anderledes. Vi er bare glade for, at vi nåede hurtigt frem og fik ham på vej mod at komme sig – og det samme er hans familie, hvilket er det allervigtigste.
 

- Hammad - Administrator Abbey Delray, USA.

Britt_lille
KONTAKT

Klar til en snak om mulighederne?

Er du nysgerrig på, hvordan du kan gøre brug af Akustisk Monitorering, og hvordan det kan øge jeres kapacitet?

Hvis du er ansat i en kommune, så kan du kontakte Britt og booke et gratis og uforpligtende 30-minuttes møde.

Britt Sørensen

britt@publicintelligence.dk
britt@publicintelligence.dk
T: +45 3074 1899

ER DU INTERESSERET I AT DELTAGE I EN ERFA-GRUPPE OMKRING AKUSTISK MONITORERING?

Send mig en mail, så bliver du en del af vores Akustisk Monitorering erfa-gruppe.

Peter Julius
Peter Julius
CEO og Partner
peter@publicintelligence.dk
+45 3070 8593